maandag 17 maart 2014

Waarom je katers voor lief moet nemen

Dit stukje wil ik speciaal toewijden aan een belangrijk onderdeel van the job: de drankjes! Hoe saai het ook klinkt, dit is een onmisbaar onderdeel. Een groot deel van de inkomsten komt namelijk uit de verkochte drank. Ik ben namelijk niet alleen een danseres, ik ben ook een gezelschapsdame. Dat betekent dat ik dus ook ook met de klanten praat, en er gezellig bij zit. Maar in ruil daarvoor is het wel de bedoeling dat zij iets te drinken voor je kopen. Met een fristi neem ik geen genoegen. Nee: ik heb het over drank van 30 tot 200 euro. Klinkt belachelijk he? Dat dacht ik op het begin ook. Kom je daar gezellig kletsen en doen alsof je geïnteresseerd ben, moet je de klant nog vragen om een traktatie ook. En, het wordt nog erger:
alle dames moeten er voor zorgen dat ze de hele avond nog normaal kunnen werken. Dat is best een uitdaging als er in totaal tussen de 0,5-2 liter alcoholische drank doorheen gaat (en vervolgens nog ondersteboven in de paal moet hangen). Nu drink je het in de meeste gevallen ook gewoon allemaal op, en is het niet zeldzaam dat je je het einde van de avond niet meer herinnert, of dat je je “even moet excuseren” om naar de wc te gaan, en het vervolgens op een lopen kan zetten als je eenmaal uit het zicht bent. Dat zijn toch wel de mooiste momenten, dat je op je stiletto's met je bolstaande wangen door de gangen rent om vervolgens de wc vol te kotsen, om dan weer net zo classy terug te komen. (kauwgum, mensen..heel veel kauwgum).
Maar we krijgen bij het “inwerken” al meteen tips hoe we dit kunnen voorkomen. De meest standaard tip is natuurlijk om veel water te drinken. Dit houden je collega's in de gaten. Dus als ik nog in de waan ben dat ik er nog heel nuchter bij zit, maar de glazen water steeds vaker aangevoerd worden, dan weet ik al hoe laat het is.
Maar het is de echte kunst om je drankje ongezien weg te kunnen kiepen. Dus, klant naar de wc? Hop, champagne in de plantenbak. Of tijdens een zeer diepgaand gesprek kiep je je glas om onder de tafel. Uiteraard moet je dan wel je pokerface aanhouden, wat vrij moeilijk wordt als je merkt dat je je glas per ongeluk in de schoen van je collega hebt geleegd (en daarna in die van jezelf).
Klinkt allemaal vrij lullig, he? Zo voelde ik me op het begin ook. Totdat ik er eens over heb gepraat met een andere danseres die al langer in het vak zit. De gasten weten waar ze voor komen, en de entree is niet duur. Als je bedenkt dat er de hele avond shows lopen van halfnaakte vrouwen, waar heek veel moeite in wordt gestoken zijn die prijzen van die drankjes niet eens meer zo hoog. Eigenlijk moet je het zien als dat, wat de klanten je willen betalen voor de show die je hebt gegeven, en het gezelschap dat je ze geeft. Dat glaasje champagne is dan alleen nog maar symbolisch, zodat het net wat prettiger praat. Veel klanten zullen dan ook verbaasd, of zelfs een beetje beledigd reageren bij het horen van de prijs, hierdoor slaagde ik er niet vaak in om iets los te krijgen. Maar! Dat is allemaal schijn. Iedereen weet hartstikke goed hoe het daar werkt, en als je wat langer nadenkt, is het ronduit onbeschoft om te verwachten dat je voor een biertje van 2,50 de hele avond naar stripshows kan kijken. Het komt eigenlijk op hetzelfde neer, als dat je in een restaurant een 5 gangen diner besteld, en dan vervolgens verbaasd gaat zitten doen als je een rekening voor je neus krijgt.

Ondertussen verdien ik alweer heel wat meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten