maandag 7 april 2014

Optreden, hoe gaat dat nou?

Ik weet niet hoeveel van jullie ooit in een stripclub zijn geweest, maar ik geloof dat het er niet veel zijn. Dus het is misschien wel interessant voor jullie als ik uitleg hoe zo'n optreden nou in z'n werk gaat. We kennen allemaal wel het typische stripvoorbeeld van de meeste films. Of ja, voorbeelden. Wat vaak voorkomt in films is het amerikaanse, louche stripwereldje. Een bar in een rokerige ruimte met biker-achtige types die toekijken en geldbriefjes tussen je string stoppen is een bekend beeld.


Ik spreek vanuit mijn eigen situatie, dus het zal vast zijn dat er plekken zijn waar het er zo aan toe gaat. In mijn geval is dat niet zo. Waar ik werk heeft de club een discotheekachtig uiterlijk, gemengd met lekker foute bordeelachtige details (denk aan zwarte kroonluchters aan het plafond en rode vloerbedekking).
Over het algemeen loop ik daar de hele avond rond, maak ik een praatje met iedereen die binnen is gekomen ( Ja, óók met die man die ongeveer 40 jaar boven de gemiddelde leeftijd daar achter in een donker hoekje van de club zit). De danseressen wisselen elkaar af, de hele nacht door. Ik dans denk ik gemiddeld 10 keer in een nacht. Elk optreden duurt 2 liedjes, die je natuurlijk zelf mag kiezen, of er wordt gewoon wat voor je gedraaid. De eerste keer had ik alles helemaal voorbereid: muziek, dansje, timing, etc. Dit doe ik eigenlijk helemaal niet meer, behalve dat ik mijn bewegingen oefen of nog losse moves erbij leer. Maar een heel dansje instuderen? Nee. Je moet zo vaak optreden (al helemaal als je het 5x in de week doet) dat dat vrij weinig zin heeft. Uiteindelijk gaat het allemaal om improvisatie. Dus ja, je gaat gewoon op, doet je ding, en zorgt dat je lol hebt. Als je danst hoe jij dat op dat moment wil, komt het ook meteen veel overtuigender over. Er zijn geen regels, iedereen heeft zijn eigen stijl. Het enige waar je rekening mee moet houden, is dat je in het 2 nummer topless moet gaan. Het eerste nummer doe ik vooral het dansen rond om de paal, zo flexibel en elegant mogelijk. Wat oogcontact maken met de gasten helpt ook altijd. Om het spannend te houden ga ik meestal al een keer op de kop hangen of maak ik wat draaien om de paal. Als het tweede liedje begint, is het dus niet de bedoeling dat je “hoppaaa” meteen je top en BH uitgooit. In mijn geval hang ik het tweede nummer vooral in de paal, laat ik wat acrobatische dingen zien zodat het publiek geboeid blijft. Top, jurkje of wat je ook aan hebt gaat natuurlijk als eerste uit, dansend. Daarom is het heeeel verstandig als je van te voren even uitprobeert of het wel makkelijk uit te kleden is. Ik vermijd haakjes en ritsen (want die blijven op zo'n moment natuurlijk net hangen). Of hele strakke kleding (echt fantastisch als je string er aan blijft hangen en je bijna onbedoeld voor een volle maan op het podium zorgt). Eventjes later gaat dan ook je BH uit. De eerste keer vond ik dit vooral raar, en was het een drempel. Maar echt waar, het went, en snel ook. Wat ik al snel leerde is dat ik op moest letten waar ik mijn kleding neergooide, want tenzij er wegwerpBH's bestaan, heb je die van jou waarschijnlijk nog veel nodig. Ik gooi ze altijd op 1 vaste plek (niet dat dat altijd lukt, maar altijd optimistisch blijven). Wanneer het publiek voor je applaudiseert, buig je nog even vriendelijk voor ze, even lief glimlachen en daarna loop je zo elegant mogelijk weg, mét je kleren die zelf opraapt. ...in hoeverre je in staat bent je BH vanachter een muziekbox vandaan te vissen dan.
Je kleren doe je níet terug aan tussen het publiek, zorg dat je dit altijd ergens anders doet, en snel ook. Ik loop meteen naar de kleedkamer, doe mijn kleren zo snel mogelijk aan, of wissel van outfit en heb mezelf aangeleerd om altijd even mijn make up te checken. Het staat namelijk niet zo chique als je terug komt met een clown of alice cooper look.
Wat trouwens wel een grappig feitje is, is dat bij ons ook gewerkt met “dollar”briefjes. Deze briefjes zien er uit als dollars, en zijn 2 euro per stuk waard. Gasten kunnen deze “gewoon” aan je geven, of ze mogen ze,inderdaad, tijdens je optreden tussen welk kledingstuk dan ook schuiven. Het meest ongemakkelijke is natuurlijk je string, toch is dit het meest praktische. Briefjes die in je BH zitten zullen het tweede lied namelijk gaan vliegen wanneer je geen BH meer aan hebt. En niets kneuzigers als een stripper die als een echte femme fatale van het podium af stapt en vervolgens halfnaakt 2 euro briefjes van de grond loopt op te raken.
2 euro per briefje klinkt trouwens weinig, maar als je er bijvoorbeeld 5 krijgt is dat toch weer tien euro extra (alle beetjes helpen!). Ik ben in ieder geval dankbaar voor het dollarsysteem, ondanks dat het niet bijzonder prettig is. Mijn eerste avond had ik er namelijk 60 euro mee verdiend.

Nou, weer 2 schoolboeken en een week booschappen er bij dus. :)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten